TUIstanden

Beste medereizigers! Voor een korte tijd dan.

Hopelijk hebben jullie nog een staartje mooi weer meegepakt voor ook in Ohrid het druilweer toeslaat. Hier hebben jullie in ieder geval weinig gemist: gemiddeld 14 graden en af en toe flinke buien.
Iets later dan de bedoeling, hier dan een begin van een pagina die behulpzaam kan zijn bij het aanvragen van een compensatie, waar we echt wel recht op hebben.

De vertraging mijnerzijds komt door het feit dat het voor ons een verstandige keuze is gebleken om de reis af te breken, want op dit moment ligt mijn partner Joyce in het ziekenhuis, waar ze vandaag met spoed is opgenomen omdat er binnenin iets fout was geschoten door het 16 uur heen en weer zeulen tijdens onze pogingen om op vakantie te gaan. Morfine plus valium plus paracetamol plus ibuprofen nemen de pijn slechts beperkt weg en hopelijk brengt de dag van morgen hier een oplossing voor.

Ik heb mijn webmaster bereid gevonden om snel even de pagina aan te maken, die jullie hier aan het bekijken zijn. Ik hoop daar een document aan vast te knopen met een soort standaardbrief aan TUI met het verzoek om compensatie. Dit soort brieven zijn ook elders op het web te vinden, maar deze is dan vast vooringevuld met de voor ons relevante gegevens.

Wees voorzichtig met het indienen van een claim via één van de bekende bemiddelaars (zoals EUclaim.nl of airhelp.com), want die vragen bij een geslaagde claim zo rond de 25% of 100 euro, voor iets wat je zelf ook kunt doen. Bovendien kunnen hiernaast -indien nodig geacht- juridische kosten worden verhaald op de toegewezen claim. Deze bemiddeling levert nauwelijks voordelen op omdat de claim ofwel voldoet aan de geldende voorwaarden, of niet er niet aan voldoet en daar kan een bemiddelaar weinig aan veranderen. Noch aan het slagen van de claim, noch aan de hoogte er van.

Ik heb in het verleden hier al mee te maken gehad, bij een vertraging van zo’n 4 uur en hier gaat het om een hele andere ordegrootte. Laat u ook niet afschepen met bloemen of bonnen waarmee u het recht op compensatie verspeelt.

Ik heb voor onszelf al een brief van drie kantjes verstuurd, omdat de situatie voor ons uiteraard wat ingewikkelder ligt. Enerzijds hebben wij net als jullie compenseerbare vertraging hebben opgelopen, maar ook nog eens onze vakantie geheel in het water zien vallen. Overigens mede veroorzaakt door de extreme vertraging, maar op geen enkele manier de schuld van TUI. Wij maken slechts gebruik van een andere mogelijkheid die door de ze;fde Europese wetgeving geboden wordt, namelijk om de reis te annuleren en de reissom gerestitueerd te krijgen bij vijf uur of meer vertraging.
Een aangepaste versie van deze brief zal ik hier voor download beschikbaar stellen en misschien kan ik nog een soort simpel forum regelen waarmee we elkaar op de hoogte kunnen houden en vragen kunnen stellen.

Voor dit moment heb ik dus nog even wat urgente zaken omhanden, maar als het moment van jullie terugreis aangebroken is, hoop ik dat de toestand hier enigzins onder controle is. Jullie kunnen dan met minimale inspanning de claim indienen. Het lijkt vooralsnog niet noodzakelijk om de krachten te bundelen omdat de situatie heel duidelijk ligt, maar mochten er problemen of vragen zijn, dan is het fijn als we bij elkaar te rade kunnen gaan.

Veel plezier in Ohrid met hopelijk nog een paar dagen zonnig weer en tot later deze week.

 
 
Vriendelijke groet!
 
Ronald Stalling  en   Joyce      De TUIsblijvers
r.stalling@hotmail.com

Zondag 6 oktober

Einde deze week is Joyce voorlopig ontslagen uit het ziekenhuis, meer omdat ze voorlopig toch niets konden doen dan omdat er verbetering in zat, dus heb ik minder tijd gehad dan gewenst om e.e.a. uit te werken. Er is erg veel zorg nodig omdat elke beweging extreem veel pijn met zich mee brengt.

Ik heb mij wel afgelopen week goed in kunnen lezen, zodat ik vast wat punten hier neer kan zetten ter informatie en geruststelling.

  1. Er is nauwelijks twijfel over de toekenning van de claims uit hoofde van de vertraging. De lange vertraging, het ontbreken van overmacht maken dat alle reizigers aanspraak kunnen maken op de compensatie i.v.m. vertraagde vlucht. Inschakeling van een instantie als EUclaim om de aanvraag voor u te doen lijkt dan ook niet nodig en is zelfs op een later tijdstip nog mogelijk. Dat scheelt weer de gebruikelijke 25% die dergelijke partijen gemiddeld rekenen.
  2. U hoeft niet bang te zijn dat u uw claim verspeelt als u geen haast maakt: u heeft twee jaar de tijd om uw claim in te dienen.
  3. De maatschappij heeft twee maanden tijd om hierop te reageren. Om zoveel mogelijk één lijn te trekken en bij een gebrek aan medewerking de maatschappij als groep tegemoet te kunnen treden is het verstandig om wel binnen één a twee weken uw claim in te dienen.
  4. Een gebrek aan medewerking is niet geheel ondenkbaar. Ik heb me verdiept in de reviews van de organisatie en het aantal 1-ster waarderingen was onverwacht hoog. Het is daarom goed om een centraal punt van contact te hebben om ervaringen te kunnen melden en zonodig vervolgstappen te kunnen coördineren.
  5. Ik zal maandag meteen overleggen met mijn webmaster om een modelformulier met zoveel mogelijk al ingevuld voor download neer te zetten en kijken hoeveel moeite het is om een simpel forum toe te voegen voor een makkelijker communicatie.

8 oktober

De zorgtaken voor mijn partner waren de afgelopen twee dagen nogal overweldigend, waardoor het formulier nog een dagje op zich laat wachten, maar het komt er aan. Wij leven nog in onzekerheid hoe het nu verder gaat want het ziekenhuis verdient niet de schoonheidsprijs en we worden van het kastje naar de muur gestuurd. De situatie is niet levensbedreigend, maar de pijnen zijn hels en morfine helpt slechts gedeeltelijk. Omdat het geen routineklus is staan de specialisten min of meer naar elkaar te wijzen: “eerst moet dit, nee eerst moet dat”.

Morgen zal ik tussen de bedrijven door een formulier in elkaar zetten, vandaag was het te hectisch. Ik denk dat ik het als een Word-formulier ter download op een gedeelde pagina in de cloud zet of op een andere website, want de pdf downloadfunctie is op deze site nog niet geïnstalleerd.

9 oktober

Hieronder staat het dan, het formulier. U kunt het downloaden en aanpassen met uw eigen gegevens. Ingewikkelder dan dit hoeft het eigenlijk niet te zijn. Als er vragen zijn of opmerkingen, dan kunt u een mailtje sturen naar:
r.stalling@hotmail.com.
Ik moest dit even in haast doen tussen de zorgen voor mijn partner door, dus ik maak hem morgen even af.De essentie staat er echter in.

Ik werk nog aan een eenvoudig forum voor vragen en discussies daarover, maar dat kost iets meer tijd. Vanwege mijn uitgebreide spam-ervaringen zet ik dat achter een wachtwoord, dus als u op de hoogte gehouden wilt worden van de ontwikkelingen, stuur dan een mailtje naar bovengenoemd adres met in de onderwerpregel: vluchtvertraging anders raakt het mogelijk verloren tussen de vele mailtjes die ik dagelijks krijg.

Eerder vandaag stond onderstaande link er al, maar werkte nog niet. Bij het testen terwijl ik ingelogd was als beheerder werkte hij prima, maar eenmaal uitgelogd ontdekte ik later dat ik op een foutpagina terecht kwam. Excuses daarvoor. Nu zorgvuldig getest!

Klik op onderstaande link om het formulier te downloaden:

 

Modelformulier-aanvraag-compensatie-bij-vluchtvertraging

 

Bij problemen hoor ik het graag: r.stalling@hotmail.com; graag met in de titelregel: vluchtvertraging.

P.S.  Na een aantal helse dagen gaat het nu opeens een stuk beter met mijn partner. Waardoor? Geen idee! Laten we hopen dat het zo blijft tot ze eindelijk bij de specialist terecht kan. Oorspronkelijk een eerste afspraak op de 24e, na de nodige pressie onder voorbehoud tot de 15e naar voren geschoven.